Учените реабилитираха любимата напитка - 26-01-2010

Обратно към Новини

Най-накрая учените ни зарадваха: кафето не е вредно! Нещо повече: постъпват все повече нови данни за изключителната полза от тази напитка.
     Резултатите от завършилите в САЩ, Япония и някои европейски страни продължителни изследвания показали, че при хората, които пият 5 и повече чашки кафе на ден, рискът от диабет и сърдечни болести е по-малък. Кафеманите по-рядко страдат от камъни в бъбреците и жлъчния мехур, подагра, възрастова загуба на паметта и дори от... венерически заболявания.
     И така, да пием кафе! Докато лекарите отново не ни го забранят... Впрочем каква полза може да ни донесе "черният принц в кафейната чашка"?

     Минус инфаркт, плюс либидо
     Филтрираното по американски кафе дори в голямо количество не увеличава риска от сърдечносъдови заболявания при повечето хора. До този извод е стигнала международна група от учени от Мадридския университет и Харвардската школа за обществено здраве в резултат на 20-годишни наблюдения на 128 хиляди мъже и жени.
     Изследователите открили, че страстните кафемани по-често пушат и злоупотребяват с алкохол, по-рядко пият чай, приемат витамини и по-малко спортуват. Но дори и при отчитане на тези обстоятелства рискът от развитие на инфаркт при тях не е увеличен. Изводът е очевиден: кафето защитава сърдечносъдовата система.
     Това се потвърждава от още едно изследване, което продължило 15 години, с участието на повече от 27 хиляди жени на възраст от 55 до 69 години. Изпиващите на ден по 1-3 чашки кафе умирали с 24% по-рядко от сърдечносъдови и други болести, свързани с възпаления, отколкото тези, които изобщо не пиели кафе. И всичко това благодарение на съдържащите се в кафето антиоксиданти.

     Внимание, мъже! Кафето повишава либидото на жените
     Под действието на кофеина се увеличава потребността от секс, така че не забравяйте при среща да предложите на дамата чашка кафе. Но помнете: виагроподобно действие кафето оказва само на тези дами, които пият от време на време, а не го употребяват ежедневно и в големи количества.

     Минус диабет
     Това, че при любителите на кафе има по-малък риск от развитие на диабет от втори тип, е известно от няколко години. Ново откритие на харвардски учени обаче показва, че 6 чашки кафе на ден снижават риска от диабет при мъжете двойно, а при жените - с една трета.
     С други думи, кафето защитава мъжете от диабет по-добре. В изследването взели участие 125 хиляди човека. Идентични резултати били получени и в Холандия.

     Минус склероза
     Чашка кафе не само ободрява, но и подобрява паметта, особено при хората в напреднала възраст. До този извод стигнали учени от Университета в Аризона, които провели експеримент с група хора над 65 години. Те тествали способностите им за запомняне в 8 часа сутринта и в 16 часа. В двата случая участниците изпивали по чашка кафе, само че едните с кофеин, а другите без. Изяснило се, че при употребата на обикновено кафе паметта до вечерта не се снижавала.
     Учените смятат, че не е далеч времето, когато кафето ще се използва за профилактика на болестта на Паркинсон. Медиците изучили здравословното състояние на повече от 8 хиляди американци от японски произход за 30 години и открили, че хората, изпиващи повече от 3 чашки кафе на ден, заболявали от болестта на Паркинсон 5 пъти по-рядко. Подобни прогнози се дават и по отношение на болестта на Алцхаймер.

     Кафето може и да вреди
     И все пак съмненията остават: защо толкова дълго учените ни уверяваха във вредата от прекомерната употреба на тази божествена напитка? Та нали негативното влияние на кафето върху организма се потвърждавало от не по-малко компетентни и мащабни изследвания. И на този въпрос вече има отговор.
     Оказва се, че вредата от кафето за конкретния човек се определя от гените.
     "Отрицателният ефект от кафето върху сърцето зависи от генетичните особености на конкретния човек" - пише The Journal of the American Medical Association, цитирайки изследване с участието на 4028 души, което било проведено от международна група учени от университета в Торонто, Харвардската школа за обществено здраве и университета в Коста Рика.
     Кофеинът се "преработва" с помощта на ферменти, чиято работа се контролира от особен ген. В зависимост от неговия вариант за разтваряне на кофеина при разните хора това може да протича по-бързо или по-бавно.
     Генетични тестове показали, че при носителите на "бавен" вариант на гена рискът от развитие на инфаркт на миокарда нараствал с всяка изпита чашка кафе. А при притежателите на "бърз" ген, изпиващи до 3 чашки кафе на ден, рискът от инфаркт се оказал дори по-нисък, отколкото при употребяващите по-малко от чашка кафе на ден.
     "Една чашка кафе ежедневно не може да навреди независимо от генетичните особености - смята авторът на изследването Ахмед ал-Сохеми. - Но голямото количество кафе може да се окаже вредно за здравето. Така че хората, които не знаят какъв вариант на този ген носят в себе си, по-добре да спазват умереност при употребата на кафе."

 

Източник: вестник "Лечител"